Hikoki varumärkesförändrar och sätter användaren i fokus

Byggmässan träffar Joakim Berg, försäljningschef Hikoki och pratar varumärke och värderingar. Varumärkesbytet från Hitachi till Hikoki skedde redan 2018 och det är en pågående utmaning både internt och externt att verkligen visa vilka värderingar som varumärket står för.

När inledde ni arbetet med ert nya varumärke?
För två år sedan genomförde vi byte av varumärkesnamn, i samband med ägarförändringar och namnbytet väljer Hikoki att även förtydliga varumärkets värderingar.

Vi har en 70-årig erfarenhet med oss där vi alltid haft ett starkt fokus på ergonomi och vi vill gärna lyfta fram det. Vi arbetar väldigt nära våra kunder och har förstått att ergonomi och hållbarhet är viktigt.

Vi går ifrån att fokusera blint på egenskaper och ”power” och lyfter de mjuka värdena. Vi fokuserar mindre på egenskaperna och mer på hållbarhet och arbetsmiljö helt enkelt.

Varför genomför ni den här förändringen?
För att kunna ta en ny position på marknaden nu när vi är redo att växa. I den här resan vill vi arbeta med långsiktiga relationer och det uppnår vi genom att erbjuda kunderna ergonomiska och användarvänliga verktyg av hög kvalité.

Hur har det tagits emot internt?
Vi haft en lång resan internt för att förstå och hänga med i varumärkesförändringens fördelar och värde. Men det har mottagits väldigt väl och vi har gjort ett grundligt arbete. Vi har även i nyrekryteringar haft som medveten strategi att skapa en bredare åldersspann med mycket nya idéer.

Är att marknaden är mogen för detta?
Den yngre målgruppen har ett mycket större fokus på arbetsmiljö och på att förebygga personskador. Vi tror att man vinner i längden genom att arbeta med värderingar och egenskaper som är hållbara för användaren. Vi har under många år varit ”stuck in the middle” och nu är det dags att profilera oss och sticka ut med det som vi faktiskt är bra på.

Ett exempel där vi kombinerar teknologi i framkant med användarvänlighet är vår nya batteriteknik MULTI VOLT-batteriet. Fördelen med batteriet är att det kan användas i både 18V- och 36V verktyg. Ett batteri till två voltklasser gör att användaren kan anpassa kraften med rätt verktyg till rätt arbetsmoment för bästa ergonomi. Det fungerar även med alla gamla maskiner för att spara på material och miljö, avslutar Joakim Berg.

För att inte missa något, prenumerera på vårt nyhetsbrev